Artikkel

Da Morten Strand Jensen leste stillingsannonsen for jobben han nå bekler, trodde han at Nesbyen Auto var på jakt etter en blanding mellom lege, ingeniør og Gud. Men det var ham de ville ha. Og at han til slutt takket ja til å overta som daglig leder, har han aldri angret på. Nå har han vært i jobben i seks år og stortrives. -Både med kunder, ansatte og en dyktig styreleder!

- Det er klart det var en overgang fra å jobbe i driftsavdelingen i Norgesgruppen og Kiwi med ansvar for ledelse og driftsoppfølging i fra 15 til 17 butikker til å jobbe med bil. Men det som driver meg og som får hverdagen til å funke, er menneskene jeg møter, både ansatte og kunder i et samspill som fungerer utmerket, sier Morten.

Tobarnsfaren holder til på Nesbyen med samboer og to barn og er aktiv også utenfor arbeidsdagen på Nesbyen Auto. Både sønnen og datteren driver med fotball og 50-åringen Morten er aktivt med, både som trener og på sidelinja.

- Jeg er nok i tillegg litt av en sportsidiot og følger med på det meste, sier han.

Og det er nok en god porsjon idrettsfilosofi som ligger bak den suksessen Nesbyen Auto har hatt de siste årene.

- Det må et samspill til, både mellom ledelse og de som jobber på gulvet. Vi har veldig fokus på fornøyde kunder og dokumenterer alt vi gjør. Så kan vi også skilte med et resultat blant Møllerforhandlerne i Norge som kvalifiserer oss helt i toppen når det gjelder fornøyde kunder.

- Nå er det liksom ikke lenger bare å selge en bil eller sørge for at kundene følges opp med god service. Alt vi gjør skal kvalitetssikres og det gjør vi. I tillegg har vi en aktiv styreformann i Nils Kjetil Tronrud som gir oss spillerom, men som også er tilstede, både for oss i ledelsen og for de som jobber på andre plan i bedriften. Her er ingen ting detaljstyrt, verken nedover eller oppover, sier Morten.

-Det er jo også det som skal til i en moderne lederstil. Vi skal være tilretteleggere og coachere og sørge for at alle blir sett.

Han er svært fornøyd med ansatte som strekker seg lengre enn langt for å følge opp kundene og kommer med et helt spesielt eksempel:

- Vi hadde en kunde som ringte en av de ansatte en lørdagskveld for å få hjelp til å løse et problem. Og han reagerte ved å ringe tilbake og hjelpe kunden da det ble en pause i bryllupsmiddagen han satt i, sier Morten med et smil.
- Å ta vare på mennesker på den måten gir gode relasjoner!

Nesbyen Auto ligger midt i smørøyet i en region med sterk vekst og stadig flere hytteeiere og turister i tillegg til alle de fastboende som holder til her. Morten ser lyst på fremtiden.

- Om ti år selger vi  bare elektriske personbiler og  nyttekjøretøy med lang rekkevidde.   Nyttekjøretøy med firehjulstrekk som håndverkere i fjellet trenger har vi også snart på plass i vårt sortiment.

Morten gleder seg til utviklingen i en bedrift som i fjor hadde en omsetning på 180 millioner kroner, som solgte 250 nybiler og 250 bruktbiler og som har 20 ansatte. Og han angrer på ingen måte på at han bestemte seg for jobben da han fikk tilbud om den for seks år siden.

Siste nytt