Det var helt naturlig for oss å bli en av hovedsponsorene til Team XPND Fuel, sier markeds- og kommunikasjonssjef i Blink Hus, Stian Moursund (48).
Blink Hus er inne i det andre året som hovedsponsor. Moursund sammenligner Team XPND Fuel med Blink Hus og mener at begge, både langløpslaget og bolig og hytteprodusenten jobber målrettet og satser på toppnivå.
- Som Team XPND Fuel har vi like mye fokus på bredde og kvalitet og ønsker å bli anerkjent som en av de mest kvalitetbesvisste aktørene, sier han.
Når det skal satses på toppnivå må hele laget mobilisere. Det gjør Team XPND Fuel. Det gjør også vi.
Blink Hus er en kjede av bolig og hyttebyggere. Moursund har tilholdssted på kjedekontoret i Trondheim, men kjeden består av 32 selvstendige medlemmer over hele landet. De er inne under paraplyen Mestergruppen som også eier bl.a Nordbohus, Mesterhus og XLBygg.
Satsing på bredde
Selv har ikke Stian Moursund vært spesielt interessert i skisport og langløp, men sier at når det kommer til sponsing velger man ikke etter hva man selv er mest opptatt av, men av hva sponsoratet signaliserer. Og han er svært opptatt av den vekt Team XPND Fuel legger på satsing på bredde og blant barn og unge. Akkurat som Blink Hus er selv.
-Det er viktig å få unge engasjert i den profesjonelle delen av bolig- og hytteutbygging og utdanne tømrere. Det er viktig for unge å velge en yrkesutdanning og viktig for oss å synliggjøre at en jobb som tømrer er mye mer meningsfullt en mange er klar over, sier han.
-Og akkurat som topputøverne i Team XPND Fuel trenger alle noen forbilder og å få en relasjon til dem. Derfor tar også vi breddesatsingen på alvor.
En kjede av bolig- og hytteprodusenter over hele landet som ligger under paraplyen Mestergruppen.
Bakgrunn
Moursund har jobbet i med Blink Hus siden 2020. Tidligere jobbet han i boligbrnasjen og jobbet med salg i noen år. Men han har også vært i Forsvaret og vært ute i tjeneste i Bosnia. Egentlig er han utdannet journalist og mener det er en bra bakgrunn for jobben han har i i dag. Ikke minst fordi denne bakgrunnen er viktig for å stille de riktige spørsmålene, vinkle saker og avdekke behov.
-Jeg er opptatt av et balansert forhold både til intervjuobjekt og leser. Vi lager mange artikler og mange videoer, og da må vi forholde oss til både redaktørplakaten og vær varsom-plakaten for å ha et ryddig forhold til våre intervjuobjekter og lesere, sier han.
Om han ikke er spesielt aktiv i skisport, så er fotballinteressen stor. Han er fra Helgelandskysten, men bosatt i Trondheim, og heier selvfølgelig på Rosenborg samt Manchester City i England. Men som nordlending er han også svært imponert over Bodø Glimt for tiden.
Strategi er viktig
-De har hatt en fast strategi i mange år og har stått ved den hele tiden. Det viser seg nå at det er viktig for å lykkes og at vi nå ser den energien som ligger bak, sier han, og legger til; - akkurat som Team XPND Fuel og Blink Hus.
-Man må ha en visjon. Vår visjon er at fornøyde kunder skaper nye kunder. Det er et krevende marked og det kan være utfordrende å oppnå våre mål. Vi er dessuten avhengig av mange faktorer for å lykkes. Det handler ikke bare om vår prestasjon, men også om medspillere som kommuner og samarbeidspartnere og underleverandører, sier han.
-Men vi har en nasjonal styrke i det vi har felles samtidig som vi har en lokal identitet og det skal vi bygge videre på.
Sånn helt privat er Stian Moursund 48 år, gift og glad i å bruke fritiden på turer både i fjellet og på stier i skog og mark. Men han kan også synke ned i sofakroken og titte på tv-serier som Vikings og Valhalla, og fotball. Mye fotball.